Gaa je niet akkoord met een belasting van de gemeente die je hebt ontvangen? Dan kan je daar een gemotiveerd bezwaarschrift tegen indienen.
Vermeld in jouw bezwaarschrift de volgende elementen:
-
naam, (eventueel nieuw) adres, telefoonnummer, en maatschappelijke zetel (rechtspersoon);
-
over welk aanslagbiljet het gaat, door vermelding van de aard van de belasting, het aanslagjaar en het kohierartikel of door een kopie van het aanslagbiljet bij te voegen;
-
de motieven en argumenten, m.a.w. de reden waarom je vindt dat de belasting (of een deel ervan) niet verschuldigd is;
-
eventuele bewijsstukken;
-
datum en handtekening
Opgelet: Je moet de belasting altijd eerst betalen. Met andere woorden: het indienen van een bezwaarschrift geef je geen betalingsuitstel of -opschorting.
Uitzonderingen
Dit geldt niet voor de opcentiemen en aanvullende belastingen op de belastingen van de federale overheid, de gemeenschappen en de gewesten.
Voor het indienen van een bezwaar tegen de personenbelasting of onroerende voorheffing, kan je terecht bij de federale of Vlaamse belastingdiensten.
Procedure
Dien binnen de 3 maanden een ondertekend bezwaarschrift in en voeg de nodige bewijsstukken toe. De termijn van drie maanden start:
-
op de derde werkdag na de verzenddatum van het originele aanslagbiljet of;
-
vanaf de kennisgeving van de aanslag of;
-
vanaf de datum van contante betaling.
Als je het dossier mondeling wil toelichten, vraag dan expliciet in je bezwaarschrift een hoorzitting aan.
Per brief
College van burgemeester en schepenen
Verhoevenlei 11
2930 Brasschaat
Per mail
Meer info
Decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.