Als taxichauffeur in het Vlaamse Gewest moet je, ongeacht jouw statuut (werknemer of zelfstandige), in het bezit zijn van een bestuurderspas voor taxibestuurders. Die bestuurderspas vraag je aan in de gemeente waar je gedomicilieerd bent. De bestuurderspas is persoonlijk en niet overdraagbaar. De pas is vijf jaar geldig.
Voorwaarden
De verplichting geldt voor elke chauffeur onder de nieuwe vergunning individueel bezoldigd personenvervoer én voor elke taxi- of VVB-chauffeur.
Om een bestuurderspas te verkrijgen, voldoe je aan de onderstaande voorwaarden:
-
Je hebt een rijbewijs met een geldige medische keuring.
-
Je voldoet aan de moraliteitsvoorwaarden (zie art.25 van het uitvoeringsbesluit) en levert daarvoor een uittreksel van het strafregister model 596.1-28 af dat minder dan 3 maanden oud is. Het is ook verplicht om jaarlijks, binnen 3 maanden na de verjaardag van de bestuurderspas, de gemeente opnieuw een uittreksel uit het strafregister model 596.1-28, te bezorgen. Het uittreksel mag niet ouder dan 3 maanden zijn.
-
Je hebt een attest kennis Nederlands van niveau B1 (richtgraad 2.1 en 2.2.). Een bestuurderspas kan ook afgeleverd worden bij een kennis van niveau A2, mits het niveau B1 (richtgraad 2.1 en 2.2.) binnen een termijn van 2 jaren wordt behaald. Als de betrokkene geen schoolbewijs meer terugvindt, maar wel vlot Nederlandstalig is, kan een ondertekende erewoordverklaring toegevoegd worden bij de aanvraag.
-
Je hebt toelating om arbeidsprestaties te verrichten in België (als je buitenlands staatsburger bent).
-
Je hebt, indien van toepassing, een bewijs dat je de nodige kennis hebt om personen met een rolstoel te vervoeren. Dat wordt afzonderlijk vermeld op de bestuurderspas.
Verplichtingen
De bestuurder die een bestuurderspas heeft, is verplicht de volgende zaken te melden:
-
elke wijziging van domicilie, binnen een termijn van 10 dagen
-
elke veroordeling binnen 10 dagen na het voorval
-
elk verlies van rijbewijs met geldige medische keuring of toelating om arbeidsprestaties te verrichten, binnen 24 uur na het voorval.
Bewijsstukken
-
kopie van je rijbewijs met een geldige medische keuring (voor- en achterkant)
-
kopie van je identiteitskaart (voor- en achterkant)
-
uittreksel uit het strafregister model 596.1-28. Dat attest mag bij het indienen niet ouder zijn dan 3 maanden
-
attest kennis Nederlands van niveau B1 (richtgraad 2.2.) of een ondertekende erewoordverklaring dat het taalniveau B1 binnen een termijn van 2 jaar zal worden behaald.
-
beroeps- of arbeidskaart (alleen voor internationale werknemers)
-
indien van toepassing, bewijs dat je de nodige kennis hebt om personen met een rolstoel te vervoeren
Procedure
Vraag de bestuurderspas aan via Centaurus2020. Je pas wordt afgeleverd op de gemeente waar je bent gedomicilieerd. Haal de pas ten laatste 3 maanden na de toekenning op, anders vervalt deze.
Kosten
De aanvraag is gratis. Bij afhaling van de bestuurderspas betaal je eenmalig een retributie. Zie tarievenlijst.
Meer info
- Decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer
- Besluit van de Vlaamse Regering van 9 juni 2023 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer
- Boetecatalogus (bedragen van de onmiddellijke inningen)
- Gemeentelijk reglement (indien van toepassing)