Vertoont je woning gebreken zoals schimmel, vocht, scheuren, verwarmingsproblemen...? Wil je zeker zijn dat je woning veilig is? Volg dan deze stappen.
- Neem contact op met de eigenaar om de gebreken te bespreken. Indien nodig, lijst alles op en stuur een aangetekende brief naar de eigenaar.
- Als de eigenaar niet of onvoldoende reageert, neem contact op met de gemeentelijke huisvestingsambtenaar op het nummer 03 650 02 50.
Hoe gaat het verder?
- Onze huisvestingsambtenaar voert een wooncontrole uit.
- Als de gebreken een (gezondheids)risico vormen, stuurt de huisvestingsambtenaar het dossier door naar Wonen Vlaanderen. Die stuurt op zijn beurt een onafhankelijk, technisch onderzoeker.
- De onderzoeker adviseert de gemeente. We bespreken deze adviezen met de eigenaar.
- Wanneer de woning onvoldoende of niet aangepast wordt, verklaart de burgemeester de woning ongeschikt en/of onbewoonbaar. In deze fase van de procedure komt de woning op de inventaris. Na 12 maanden betaalt de eigenaar een heffing.
- Om de woning terug bewoonbaar te laten verklaren, moet de eigenaar een conformiteitsattest voorleggen. Dit attest krijgt de eigenaar pas als de (meeste) gebreken opgelost zijn.