Publieke dienstverlening
- Verhoevenlei 11
- T +32 3 650 29 30
burgerzaken@brasschaat.be
Met een Belgische identiteitskaart (eID) toon je aan dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee je:
jouw identiteit online kan bevestigen
documenten elektronisch kan ondertekenen
In de nieuwe versie van de eID, die sinds 14 januari 2020 wordt uitgereikt, worden ook vingerafdrukken opgenomen. Dit kadert in de strijd tegen de identiteitsfraude.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar het Gemeentehuis kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op op het nummer +32 3 650 29 30.
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Als je de elektronische functionaliteiten niet gebruikt en niet op reis vertrekt naar het buitenland, is een hernieuwing van de kaart niet noodzakelijk.
Heb je na 10 jaar toch de elektronische handtekening nodig of reis je naar het buitenland, dan kan je jouw kaart gratis hernieuwen in het Gemeentehuis.
Je vindt de geldigheidsduur op de voorzijde van jouw eID.
Als Belg ben je verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat je oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren gaat. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf een nieuwe eID aan.
je oproepingskaart
een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart. Je kan bij de aanvraag van je eID ter plaatse een pasfoto laten nemen.
je huidige identiteitskaart of, in geval van verlies of diefstal, het vervangingsattest
je oude identiteitskaart
de brief die je thuis kreeg met de vraag je eID af te halen en waarop ook je pin- en pukcode vermeld staan
Bij aanvraag en afhalen van de eID nemen we vingerafdrukken. Daarom moet je altijd persoonlijk aanwezig zijn!
Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je van de gemeente waar je woont automatisch een oproepingskaart om je eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken. Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloop, krijg je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.
In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen:
als je eID verloren, gestolen of beschadigd is
als je pasfoto niet meer gelijkend is
als je van naam of geslacht verandert
bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal
2 tot 3 weken na je aanvraag krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt. In deze brief staan ook een pincode en een pukcode. Die heb je nodig om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken.
De pincode kan je, als je dat wenst, bij de afhaling meteen wijzigen. Je hebt je pincode nodig elke keer je je eID wil gebruiken.
De pukcode heb je nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of - als je jouw pincode niet meer kent - te wijzigen of te deblokkeren.
Meld het verlies of de diefstal van je Belgische identiteitskaart in het Gemeentehuis tijdens de openingsuren. Een afspraak maken hoeft niet.
Is het Gemeentehuis niet open? Neem dan contact op met de lokale politie Brasschaat of doe aangifte via DOC STOP. Om een nieuwe eID aan te vragen, maak je nadien een afspraak in het Gemeentehuis.
Heb je een andere dan de Belgische nationaliteit, dan kan de aangifte alleen bij de politie gebeuren. Ook bij verlies of diefstal van een rijbewijs kan je alleen bij de politie terecht.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als je het nadien terugvindt, mag je het niet meer gebruiken.
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Sinds 2021 kunnen ook alle Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Maar alleen de spoedprocedure is mogelijk. De eID en de bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente. Maak een afspraak met:
de laatste gemeente (van inschrijving) in België als je eerder in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest
de Belgische gemeente waar je geboren bent als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren
een Belgische gemeente naar keuze in alle andere gevallen
Bij dringende gevallen kan je een spoedprocedure of superspoedprocedure aanvragen met levering op de eerstvolgende werkdag of op de dag van aanvraag. Daarvoor worden bijkomende kosten aangerekend.
Vraag je eID aan vóór 15 uur, hij is er dan de volgende werkdag.
Voor een spoedprocedure moet je geen afspraak maken.
Je eID ligt 4,5 uur na aanvraag voor je klaar bij de FOD Binnenlandse Zaken, Koloniestraat 11 te 1000 Brussel.
Open: ma-vr van 8.30 tot 19.45 uur, za van 8.30 tot 12.30 uur.
Voor een superspoedprocedure moet je geen afspraak maken.
Zie tarieven.