Wijk Kaart
In 2020 startten we met wijkgerichte mobiliteitsworkshops in onze gemeente. Wijk Kaart was als eerste aan de beurt. Ons doel is samen met de bewoners oplossingen te zoeken om de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid in woonstraten te verbeteren. De gemeente werkte hiervoor samen met mobiliteitsexperten, politie, Hoge Akkersbloei en buurtbewoners om samen tot een wijkplan te komen.
Na een oproep in de wijk namen ruim 100 buurtbewoners deel aan de workshop op 5 maart 2020. Deze buurtbewoners werden verdeeld over 8 werktafels met telkens een moderator. Elke werktafel dacht na over oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren en leverde aan het eind van de avond een wijkplan af volgens consensusmodel. Elke deelnemer aan de werktafel ging dus akkoord met het voorstel. (Bekijk hier de resultaten van de eerste workshop) Per werktafel werd er een afgevaardigde aangesteld om deel te nemen aan de focusgroepen. Deze 8 bewoners gingen samen met politie, mobiliteitsexperten, de Hoge Akkersbloei en de mobiliteitsschepen aan de slag om van 8 naar 1 wijkplan te gaan.
Aan de slag!
Laat ons meteen eerlijk zijn: een eenvoudige oefening is het niet om voor een woonwijk met werkenden en senioren, schoolgaande kinderen, lokale ondernemingen en actieve verenigingen een passend antwoord te bieden én een oplossing te voorzien. Daarom werd de wijk betrokken. Maar ook dan moeten alle partijen compromissen vinden waar mogelijk. Tijdens de workshops samen met alle betrokken bleek dan ook snel dat er vanuit alle standpunten steeds héél oplossingsgericht werd gedacht, om steeds het algemeen belang van wijk Kaart & Brasschaat voorop te stellen
BENIEUWD NAAR DIT WIJKPLAN? BEKIJK ONZE FOLDER
1,2,3,... START!
Augustus 2022 was het dan eindelijk zover. Dan lanceren we de eerste fase van het nieuwe wijkplan.
Fase 1
Volgende maatregelen worden geïmplementeerd:
- Een algemene zone 30
- Een netwerk van fietsstraten (in Middelkaart, Hoge Akker, Stuiversvelden, Hoge Kaart en Leeuwenstraat)
- Eénrichtingsverkeer in de Hoge Kaart (tussen Leeuwenstraat en Hoogboomsteenweg in de richting Hoogboomsteenweg)
- Parkeervakken in Hoge Kaart en De Romboutweg
- Fietssuggestiestroken in Max Hermanslei
- Groene zebra’s ter hoogte van belangrijke zebrapaden en woord school bij het begin van de schoolomgeving
Leerlingen van Gilo de Kaart maakten tijdens het inhuldigingsmoment op 7 september een fietstocht door de wijk om de veranderingen op vlak van mobiliteit te ontdekken.
De bedoeling is om de maatregelen in verschillende stappen uit te rollen. Daarna zullen ook stapsgewijs de andere maatregelen volgen.
Evaluatie maatregelen fase 1
Intussen zijn de maatregelen van fase 1 van het wijkplan mobiliteit al een geruime tijd ingevoerd en willen we de genomen maatregelen dan ook evalueren. Deze evaluatie wordt uitgevoerd op basis van verkeerstellingen, snelheidsmetingen, ongevallengegevens, … Daarnaast hebben we graag ook input van bewoners en gebruikers.
Graag informeren we dus naar jullie bevindingen: wat loopt goed? wat loopt minder goed?
De bevraging liep af op 17 maart.