In 2020 startten we met wijkgerichte mobiliteitsworkshops in onze gemeente. Wijk Kaart was als eerste aan de beurt. Na een oproep in de wijk namen ruim 100 buurtbewoners deel aan de eerste workshop op 5 maart 2020. Ze werden verdeeld over 8 werktafels met een moderator. Elke werktafel leverde aan het eind van de avond een wijkplan af volgens consensusmodel. Elke deelnemer aan de werktafel ging dus akkoord met het voorstel. Per werktafel werd er een afgevaardigde aangesteld om deel te nemen aan de focusgroepen. Deze 8 bewoners gingen samen met politie, mobiliteitsexperten, de Hoge Akkersbloei en de mobiliteitsschepen aan de slag om van 8 naar 1 wijkplan te gaan. Het resultaat van al deze inspanningen vind je terug in de Mobiliteitsfolder.
1,2,3,... START!
In augustus 2022 lanceerden we de eerste fase van het nieuwe wijkplan. De maatregelen werden stapsgewijs uitgerold.
Fase 1
- Een algemene zone 30
- Een netwerk van fietsstraten (Middelkaart, Hoge Akker, Stuiversvelden, Hoge Kaart en Leeuwenstraat)
- Eénrichtingsverkeer in de Hoge Kaart, vanaf Leeuwenstraat richting Hoogboomsteenweg
- Parkeervakken in Hoge Kaart en De Romboutweg
- Fietssuggestiestroken in Max Hermanslei
- Groene zebra’s en geschilderd woord SCHOOL ter hoogte van belangrijke oversteekplaatsen in schoolomgeving
Evaluatie maatregelen fase 1
De maatregelen van fase 1 werden geëvalueerd op basis van verkeerstellingen, snelheidsmetingen, ongevallengegevens, … Ook de inwoners konden hun bevindingen doorgeven.
