woningkwaliteit

Wat

Vertoont je pand gebreken zoals schimmel, vocht, scheuren, verwarmingsproblemen...? Wil je zeker zijn dat je woning veilig is, volg dan de te ondernemen stappen.
  

Te ondernemen stappen

Te ondernemen stappen

  • Neem contact op met de eigenaar om de gebreken te bespreken. Indien nodig lijst je alles op en stuur je een aangetekende brief naar de eigenaar.  
  • Als de eigenaar nog steeds niet of onvoldoende reageert, neem contact op met de gemeente op het nummer 03 650 02 50. Onze huisvestingsambtenaar voert dan een wooncontrole uit.
  • Als de gebreken een gevaar vormen voor de bewoners, stuurt de huisvestingsambtenaar het dossier door naar Wonen Vlaanderen. Die stuurt vervolgens een onafhankelijk, technisch onderzoeker.
  • De onderzoeker bezorgt zijn advies aan de burgemeester. De gemeente neemt contact op met de eigenaar voor een bespreking.
  • Wanneer de woning onvoldoende of niet aangepast wordt, verklaart de burgemeester de woning ongeschikt en/of onbewoonbaar. In deze fase van de procedure komt de woning op de inventaris. Na 12 maanden betaalt de eigenaar een heffing.
  • Om de woning terug bewoonbaar te laten verklaren, moet de eigenaar een conformiteitsattest voorleggen. Dit attest krijgt de eigenaar pas als de (meeste) gebreken opgelost zijn.