De schoolkolonie gaf bosklassen aan verzwakte en minder begoede kinderen uit Borgerhout. De leefomstandigheden van de kinderen waren er echter zeer slecht. Daarom werd de “samenwerkende Maatschappij Borgerhoutse Schoolkolonie” opgericht om het zwakke kind te beschermen. Die zwakke kinderen zouden dan voor een periode van een half jaar, of langer, ondergebracht worden in een tehuis met zowel medisch toezicht als onderwijs en ontspanning. Initiatiefnemers waren Eduard De Beukelaer en Alfred Martougin.
Er werd een groot stuk heide aangekocht op de hoek van de Ploegsevelden met de steenweg naar het Fort van Brasschaat. De steenweg werd in die periode aangelegd. In 1912 konden de kinderen hun intrek nemen in de ruime schoolvilla. Helaas, de vreugde was van korte duur. In augustus 1914 werd de schoolvilla met de grond gelijkgemaakt.
In 1921 werd een volledig nieuw en vrij groot gebouw opgetrokken. Het bevatte een spreekkamer, bureel, keuken, twee klaslokalen, een overdekte speelruimte, een grote slaapzaal en sanitaire voorzieningen.
Foto’s 1921
Vanaf oktober 1928 kwam er in hetzelfde gebouw gemeentelijk onderwijs, gekoppeld aan de jongensschool van Maria-ter-Heide. Vanaf 1936 werd het gebouw “Villa Astrid” genoemd naar koningin Astrid voor wie een standbeeld werd opgericht nabij de hoofdingang.
Tijdens WO II werd het gebouw nogmaals zwaar getroffen. Het duurde vrij lang vooraleer er een volledig nieuw gebouwenbouwcomplex werd gerealiseerd dat in 1958 in gebruik werd genomen. Amper enkele jaren later nam de stad Antwerpen, die een geschikte plaats zocht voor de verzorging van kinderen met een beperking, de instelling over. Een aantal bijbouwen worden uitgevoerd. Op 4 februari 1964 vindt de officiële opening plaats van het Stedelijk Mytylinstituut “Villa Astrid”.
Vandaag is het een multifunctioneel centrum (MFC) gespecialiseerd in de opvang van en therapie aan kinderen en jongeren met motorische ontwikkelingsproblemen. Een multidisciplinair team begeleidt de kinderen vanaf de peuterleeftijd tot het verlaten van de secundaire school. In samenwerking met “De Leerexpert Dullingen” wordt er gewerkt aan een zo zelfstandig mogelijk functioneren van het kind.
Foto’s 1959 (Villa Astrid)
De namen Mytyl en Tyltyl zijn overgenomen van het sprookje 'De blauwe vogel' van Maurice Maeterlinck. Het zijn soortnamen geworden voor lichamelijke en meervoudig gehandicapte leerlingen.