Lage Kaart

De afbeelding biedt een blik op de Lage Kaart tussen Hanendreef (links) en Rustoordlei (rechts) in de vroege 20ste eeuw. Veel vroeger heette de straat onder meer Leege Caertse straete (1631) of Leege Caertsche wegh (1785), maar vooral Leege Caertsche baen en varianten (1825), waarin steeds het dialectische ‘leeg’ optreedt voor ‘laag’. Als we van de Kempen naar de Polder gaan, dan dalen we af naar de zeespiegel, van hoog naar laag, vandaar de benaming Lage Kaart.

Al in de 19de eeuw werd de naam soms afgekort tot Leege Kaert etc. (1847) en in 1947 officieel uit Lage Kaartschebaan verkort tot Lage Kaart. Ze liep (en loopt) van de Molenweg naar de Ploegsebaan, met een verval van vijf meter, dwars door het centrum van de (lage) Kaart. Zoals alle wegen was de Lage Kaart destijds een zandweg, maar zoals elke grote verbindingsweg werd de straat mettertijd ook een echte “steenweg”, d.i. met kasseien als bedekking. Dit gebeurde reeds in 1909 onder het bestuur van de burgemeester Du Bois de Nevele (1908-1924). Al gauw bleek de rijweg te smal zodat aan de zijkanten het zand werd ‘weggereden’ en er talrijke problemen ontstonden. Vooral het kruisen van de weg was, gezien de hoogteverschillen, een gewaagde onderneming

  

 

Na veel plannen en evenveel discussies werd pas in 1975 begonnen aan een volledige vernieuwing van de Lage Kaart: twee rijvakken, twee fietspaden en een volledig nieuwe riolering moesten gerealiseerd worden. Het werd een moeilijke werf en al in 1986 begon de baan op meerdere plaatsen te verzakken…

Een eind noordelijker ligt de Hoge-Kaartsebaan, thans Hoge Kaart, die loopt van de Lage Kaart naar de Guyotdreef (zonder kasseien). De Hoge Kaart splitst af van de Lage Kaart, zodat tussen beide een groot ‘eiland’ ontstond. Dat gebeurde omdat tussen de Hoge en Lage Kaart destijds (1472) een laag gebied lag met vennen, wat voortleeft in de straatnaam ‘Het Venneke’. Een ‘bouwlijn’ was vroeger wel bekend, maar werd destijds niet altijd gerespecteerd, zoals ook hier op de afbeelding.