Nieuwe verkeerslichtenregelingen op kruispunten Bredabaan (N1) in centrum Brasschaat

In oktober voert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nieuwe verkeerslichtenregelingen in op vijf kruispunten van de Bredabaan (N1) in het centrum van Brasschaat. 

De kruispunten worden daarbij aangesloten op de Antwerpse Verkeerslichtencoördinatiecomputer (VLCC). De aanpassingen aan de verkeerslichten zullen de verkeersveiligheid verhogen en zorgen voor een betere gecoördineerde werking van de kruispunten in het centrum van Brasschaat.

Vanaf woensdag 16 oktober krijgen vijf lichtengeregelde kruispunten op de Bredabaan achtereenvolgens een nieuwe verkeerslichtenregeling. Dat is nodig om de verkeersveiligheid op die locaties te verhogen en de werking van de kruispunten beter op elkaar af te stemmen.

Dit zijn de kruispunten in het centrum van Brasschaat die een nieuwe verkeerslichtenregeling krijgen (in volgorde van aanpak):

  • 16/10 Kruispunt Bredabaan (N1) met Zegersdreef en Hemelakkers
  • 23/10 Kruispunt Bredabaan (N1) met Prins Kavellei en De Borrekenslei
  • 29/10 Kruispunt Bredabaan (N1) met Leopoldslei en Oude Baan
  • 31/10 Kruispunt Bredabaan (N1) met Door Verstraetelei
  • 06/11 Kruispunt Bredabaan (N1) met Augustijnslei en Miksebaan (N121)

Verhogen verkeersveiligheid en betere doorstroming

Met het ‘Actieplan Verkeerslichten’ maakt het Agentschap Wegen en Verkeer jaarlijks ongeveer 125 kruispunten op Vlaamse gewestwegen maximaal conflictvrij. Bij elk kruispunt streeft het agentschap naar een situatie waarbij voetgangers en fietsers niet of zo weinig mogelijk kruisen met gemotoriseerd verkeer. Voor de vijf kruispunten op de Bredabaan heeft AWV in nauw overleg met de gemeente Brasschaat en de lokale politie nieuwe lichtenregelingen uitgewerkt om bestaande conflictsituaties zoveel mogelijk weg te werken en zo de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo zullen dubbelrichtingsoversteken voor fietsers voortaan conflictvrij geregeld worden. Voor enkelrichtingsoversteken zijn geen aparte fases voorzien, omdat dit een te zware impact zou hebben op de doorstroming op de Bredabaan. Aan schoolomgevingen zijn de nieuwe lichtenregelingen zo conflictvrij mogelijk gemaakt en op alle kruispunten werd gestreefd naar maximale uniformiteit langs heel het traject van de Bredabaan.

AMBITIE van Brasschaat als verkeersveilige gemeente met ondertekening van het SAVE charter

Op 29 mei, de dag van de verkeersveilige gemeente, heeft Brasschaat een belangrijke mijlpaal bereikt door officieel erkend te worden als Verkeersveilige Gemeente. Deze prestigieuze erkenning, toegekend door de provincie Antwerpen, bevestigt de inspanningen van gemeente en politie en de positieve evolutie die we maakten sinds de start van het project in 2020. Met het traject Verkeersveilige Gemeente wil de provincie Antwerpen het aantal verkeersslachtoffers tegen 2030 terugbrengen naar nul.

Deze bekroning bevestigt de voortdurende inzet van Brasschaat om verkeersveiligheid tot een prioriteit te maken. Brasschaat heeft dankzij verschillende initiatieven een omgeving gecreëerd waarin bewoners, bezoekers en weggebruikers zich veilig voelen op onze wegen.

Enkele initiatieven:

Allemaal VIB-campagne: De gemeente Brasschaat sloeg samen met de politie de handen in elkaar om verkeersveiligheid op een originele manier onder de aandacht te brengen met een unieke campagne. (VIB, Very Important Brasschatenaar - Verkeersveilig In Brasschaat)

Uniforme inrichting en leesbaarheid van de schoolomgeving: Er is gezorgd voor een duidelijke en veilige schoolomgeving.

Nieuw mobiliteitsplan: De gemeente zit volop in een participatietraject met bewoners om het bestaande mobiliteitsplan te vernieuwen binnen de huidige mobiliteitsevolutie.

Participatie momenten: De laatste maanden werden per wijk verschillende participatiemomenten georganiseerd waarbij we met onze burgers rond de tafel zaten om te luisteren naar ideeën en bezorgdheden en hiermee aan de slag te gaan.

VERO-route: De VerkeersEducatieve Route in de schoolomgeving geeft kinderen de kans om zich veilig te leren verplaatsen in het verkeer, buiten de schoolmuren, onder begeleiding van leerkrachten en ouders.

Cijfers: 64% van de bevraagde inwoners vindt het veilig fietsen in Brasschaat. Het aantal ongevallen met zwaargewonden is in 2023 met 55% gedaald t.o.v. de start in 2020.

Naast het verhogen van de verkeersveiligheid, wordt met het invoeren van de nieuwe lichtenregelingen ook rekening gehouden met de doorstroming in het centrum van Brasschaat. De doorstroming wordt zo optimaal mogelijk gehouden. Door de kruispunten aan te sluiten op de Verkeerslichtencoördinatiecomputer wordt een betere onderlinge coördinatie bekomen. De lichtenregelingen van de verschillende kruispunten kunnen hierdoor enerzijds beter op elkaar afgestemd worden en anderzijds beter afgestemd op de verkeersvraag van de verschillende weggebruikers (openbaar vervoer, actieve weggebruikers en gemotoriseerd verkeer). De nieuwe lichtenregelingen houden ook beter rekening met de invloed van de ochtend- en avondspits op het verkeer en andere factoren die de verkeersdrukte kunnen beïnvloeden zoals bijvoorbeeld de schooluren of een wekelijkse markt.

Langere wachttijden

Om het verkeer veiliger te maken, worden de kruispunten op de Bredabaan maximaal conflictvrij ingericht. Een logisch gevolg is dat de wachttijden voor alle weggebruikers toenemen. Dat komt doordat er meer aparte fases voorzien moeten worden in de lichtenregelingen. Voor bepaalde verkeersbewegingen op de kruispunten zal je dus langer moeten wachten om groen te krijgen. Dat vraagt in het begin een zekere gewenningsperiode van alle weggebruikers. Nauwe monitoring Het Agentschap Wegen en Verkeer zal de verkeerssituatie op de Bredabaan na het aanpassen van de verkeerslichten nauw opvolgen, samen met de gemeente en de lokale politie. Na een eerste evaluatieperiode kunnen indien nodig bijsturingen gebeuren.

Hoe werkt de verkeerslichtenregeling van een kruispunt? Bekijk het in dit filmpje

Meer weten over verkeerslichten in Vlaanderen? Hier vind je meer informatie.