Evenement aanvragen

Wat

Organiseer je een straatfeest, fuif, zomerspeelstraat of een ander evenement? Dan zijn er een paar formaliteiten die je moet volgen. Denk maar aan het officieel aanvragen van je evenement, het aanvragen van materiaal, ...

Vindt je evenement plaats op openbaar of privaat terrein? Is het publiek toegankelijk of voor een klein gezelschap? Moet je inkom betalen? Hoeveel bezoekers/deelnemers verwacht je? Brengt het mogelijk hinder mee zich mee rond verkeer, geluid, zwerfvuil, ... In het politiereglement (hoofdstuk 14) vind je alle richtlijnen rond de organisatie van een evenement.

Privéfeesten zoals een tuinfeest, communiefeest, familiefeest, ... moet je niet melden.
 

Vraag tijdig je evenement aan!

Vraag tijdig je evenement aan!

Je aanvraag doorloopt een procedure dat tijd vraagt. We vragen je uitdrukkelijk om je aan onderstaande aanvraagtermijnen te houden, anders kunnen we niet garanderen dat je activiteit kan plaatsvinden.

Outdoor activiteiten
  • > 500 personen: 90 dagen vooraf
  • < 500 personen: 60 dagen vooraf
  • zomerspeelstraten vóór 1 april
Indoor activiteiten
  • < 150 personen: 30 dagen vooraf
  • < 500 personen: 45 dagen vooraf
  • > 2000 personen: 90 dagen vooraf
Correct mailadres

Voeg een correct en werkend mailadres toe aan jouw aanvraag! We gebruiken het om alles rond jouw evenement te communiceren. Check zeker regelmatig je spamfolder.

Vragen?

Neem gerust contact op met het evenementenloket op het nummer +32 3 650 29 30 of via mail.

Uitleenmateriaal reserveren

Uitleenmateriaal reserveren

Wij stellen je heel wat materiaal gratis ter beschikking voor de organisatie van je evenementen: podium, nadarhekken, tafels en stoelen, vlaggenmasten, ... We brengen het materiaal tot aan de plaats van de activiteit. Je staat zelf in voor het opstellen en monteren.

Hoe reserveren?

Kort na de aanvraag van je evenement, bezorgen we je een link naar het aanvraagformulier uitleenmateriaal. Dien je aanvraag uitleenmateriaal best negen weken voor de start van je evenement in. Zodra je aanvraag verwerkt is, krijg je een bevestiging per mail. Let wel, je krijgt ten vroegste acht weken voor de activiteit de lijst met aan jou toegewezen materiaal, ook al kwam je aanvraag vroeger toe.

Kosten
  • We vragen geen huurprijs of waarborg. Maar materiaal dat na je activiteit beschadigd of stuk is, wordt aangerekend. Potje breken = potje betalen.
  • Voor uitgeleende huisvuilcontainers ontvang je na je activiteit een factuur. Die omvat de huurprijs van de containers, de ledigingsprijs en de geldende prijs per aangeboden kilo huisvuil.

Vraag een tijdelijke drankvergunning aan

Vraag een tijdelijke drankvergunning aan

Schenk je op je evenement gegiste dranken (bier, wijn, ...) of sterke drank (gin, cocktails, ...)? Dan heb je een tijdelijke drankvergunning nodig. Jeugdverenigingen kunnen de vergunning voor sterke dranken niet aanvragen.

Vraag eerst een uittreksel uit je strafregister aan. Want dat moet je toevoegen aan de aanvraag tijdelijke drankvergunning. Let op: het uittreksel uit het strafregister is maar 3 maanden geldig en het moet geldig zijn op de datum van het evenement!

Vraag vervolgens je tijdelijke drankvergunning aan.

Algemene info