huisvuil met diftar - Retributie 2022-2025 voor de selectieve inzameling van huisvuil met diftar.
datum goedkeuring
26 april 2021
datum bekendmaking
28 april 2021
feiten en motivering
Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Dit Uitvoeringsplan vormt het algemeen kader voor de selectieve inzameling van diverse fracties.
Tegen 2022 wil Vlaanderen de totale hoeveelheid restafval sterk verminderen.
Via het Uitvoeringsplan worden restafvaldoelstellingen op maat van elke gemeente vastgelegd.
Door het principe “de vervuiler betaalt” toe te passen, worden inwoners aangezet afvalstoffen die niet worden voorkomen of hergebruikt, maximaal te sorteren aan de bron.
Dankzij de invoering van diftar werd in verschillende gemeenten in de IGEAN-regio een sterke reductie van de hoeveelheid te verwerken huisvuil bekomen. Inwoners worden aangespoord om hun afval te voorkomen en selectief aan te bieden.
Het wegen van het afval zorgt voor een eerlijke toepassing van het principe “de vervuiler betaalt”.
De gemeente Brasschaat organiseert de selectieve huis-aan-huisinzameling van huisvuil in containers en zakken.
Inwoners kopen een container aan en kleven per lediging een betaalsticker op de container of bieden het huisvuil aan in zakken voor de huis-aan-huisinzameling.
De retributies voor de stickers voor de huisvuilcontainers en voor de zakken zijn sinds geruime tijd ongewijzigd gebleven ondanks de stijging van de kosten voor de huisvuilinzameling en verwerking. De vorige prijsstijging dateert van 1 januari 2008 voor de stickers en van 1 januari 2012 voor de huisvuilzakken.
De ophaling van het huisvuil gebeurt door de eigen ophaaldienst.
In het meerjarenplan van de gemeente Brasschaat wordt als doelstelling vooropgesteld (7.2: Tegen het einde van de legislatuur leidt het afvalbeleidsplan tot een daling van het restafval) om het restafvalcijfer per inwoner te verminderen.
De gemeenteraad heeft op 25 januari 2021 besloten om een beroep te doen op IGEAN om voor de inzameling van huisvuil gebruik te maken van containers met een chip waarbij de aangeboden hoeveelheid wordt gewogen.
De gemeente Brasschaat zal via IGEAN een identificatie- en weegsysteem voor haar ophaalwagens aankopen zodat de ophaling met diftar met weging door de eigen diensten kan uitgevoerd worden.
De retributie voor huisvuil omvat drie parameters:
- maandelijks gebruiksrecht van de containers: volgens het volume van de container Het gebruiksrecht zorgt ervoor dat elk aansluitpunt, dat gebruikt maakt van een container met chip, bijdraagt in een deel van de vaste kosten van de dienstverlening.
- ledigingskost per aanbieding: volgens het volume van de container De ledigingskost zorgt ervoor dat de inwoners de container niet elke keer aanbieden als er nauwelijks afval in zit, maar toch regelmatig genoeg om de kwaliteit van het afval te waarborgen en geurhinder te voorkomen.
- verwerkingskost per kg: volgens de aangeboden hoeveelheid, De verwerkingskost per kg huisvuil zorgt ervoor dat de inwoners op een bewuste manier omgaan met hun afval.
Voorstel retributies:
40 liter | 60 liter | 120 liter | 240 liter | |
gebruiksrecht (euro/maand) | 0,2525 | 0,4545 | 0,9090 | 1,5150 |
lediging (euro/lediging) | 0,1212 | 0,1515 | 0,3030 | 0,6060 |
verwerking huisvuil (euro/kg) | 0,2525 | 0,2525 | 0,2525 | 0,2525 |
Het is de bedoeling dat de retributies de totale kosten voor inzameling, verwerking en organisatie dekken. Door een goede onderlinge verhouding sturen ze tevens het sorteergedrag van de inwoners.
De voorschot-, drempel- en minimumbedragen zijn:
40 liter | 60 liter | 120 liter | 240 liter | |
voorschotbedrag (euro) | 30 | 30 | 50 | 80 |
drempelbedrag (euro) | 6 | 6 | 8 | 12 |
minimumbedrag (euro) | 1,5 | 1,5 | 3 | 5 |
Nieuwe containers van 60 liter worden niet meer aangeboden maar de containers die in omloop zijn mogen verder gebruikt worden.
Het initiële bedrag wordt als voorschot gevraagd op de eerste betalingsuitnodiging. Als een aansluitpunt meerdere containers heeft, worden de bedragen opgeteld. Zodra het reëel verbruik van het aansluitpunt gekend is, wordt gewerkt volgens het principe van de slimme factuur en zijn de initiële bedragen niet meer van toepassing.
De hoogte van het drempelbedrag bepaalt wanneer een nieuwe betalingsuitnodiging wordt verstuurd aan het aansluitpunt. Indien het voorschot onder het minimumbedrag zakt, is er geen dienstverlening meer mogelijk tot het voorschot terug wordt aangevuld.
Het is de bedoeling in alle gemeenten van het samenwerkingsgebied van IGEAN milieu & veiligheid eenzelfde retributie- en diftarsysteem toe te passen.
Hierdoor worden de tarieven door de inwoners als eerlijker ervaren en kan afvaltoerisme vermeden worden.
Een jaarlijkse bijsturing van de retributies is aangewezen om de algemene kostenstijging te volgen en de verhouding inkomsten/kosten in balans te houden.
De retributies zullen geïnd worden met een voorschottensysteem waarvan de gebruikte dienstverlening zal afgehouden worden.
De voorschotten worden betaald op een rekening van de gemeente.
juridisch kader
Het decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het Lokaal Bestuur. De gemeente Brasschaat is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft het beheer aan IGEAN milieu & veiligheid overgedragen. Met de beslissing van de gemeenteraad van Brasschaat van 25 januari 2021 werd de opdracht voor de implementatie en nazorg voor het diftarproject aan IGEAN milieu & veiligheid toevertrouwd waarbij voor de selectieve inzameling van huisvuil gebruik gemaakt wordt van containers met een chip die worden gewogen bij de lediging.
Het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Het Materialendecreet en het Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen, VLAREMA.
Het Materialendecreet implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen.
Artikel 26 van het Materialendecreet geeft aan de gemeenten de opdracht om huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk te voorkomen of te hergebruiken, op regelmatige tijdstippen op te halen of op een andere wijze in te zamelen.
Artikel 10 van het Materialendecreet bepaalt dat de gemeenten de kosten van het beheer van huishoudelijk afval moeten verhalen op de afvalproducenten.
Artikel 5.1.1 van het VLAREMA bepaalt dat de gemeenten het principe “de vervuiler betaalt” toepassen bij de berekening van de bijdrage in de kosten die door de burger moeten worden betaald.
Bijlage 5.1.4 van het VLAREMA legt de minima en maxima tarieven vast voor de inzameling van een aantal afvalstoffen.
adviezen
Myriam Van Honste, schepen voor milieu geeft positief advies.
financiële gevolgen
De opbrengst is afhankelijk van de aangeboden hoeveelheid huisvuil. De retributies geven een correcte uitvoering van het principe ‘de vervuiler betaalt'.
BESLUIT:
Met 18 ja-stemmen (Philip Cools, Adinda Van Gerven, Myriam Van Honste, Goele Fonteyn, Inez Ven, Carla Pantens, Karina Hans, Bruno Heirman, Karin Willemen-Beyers, Bart Thijs, Walter Vermeulen, Erwin Callens, Hedwig van Baarle, Joris Van Cauwelaert, Dieter Heughebaert, Cathy Mallentjer, Anne Van Aperen en Tom Versompel), 13 neen-stemmen (Dirk de Kort, Dimitri Hoegaerts, Bart Brughmans, 4 van 6 Jef Konings, André Van Mechelen, Niels de Kort, Rudi Pauwels, Robrecht Eeman, Ingeborg Hermans, Greet Verbert, Kasper Vanpoucke, Shana Claessens en Johan Caluwé).
Art.1.-
Met ingang van 1 januari 2022 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 legt de gemeenteraad volgende retributies vast voor de inzameling en verwerking van huisvuil via het diftarsysteem:
40 liter | 60 liter | 120 liter | 240 liter | |
gebruiksrecht (euro/maand) | 0,2525 | 0,4545 | 0,9090 | 1,5150 |
lediging (euro/lediging) | 0,1212 | 0,1515 | 0,3030 | 0,6060 |
verwerking huisvuil (euro/kg) | 0,2525 | 0,2525 | 0,2525 | 0,2525 |
Nieuwe containers van 60 liter worden niet meer aangeboden maar de containers die in omloop zijn mogen verder gebruikt worden.
De totale retributie zal bij elke afrekening op 2 decimalen worden afgerond.
De aanrekening van het gebruiksrecht gebeurt maandelijks. Bij een wisseling van volume in de loop van de maand, zal het maandelijkse bedrag voor het initiële volume aangerekend worden tot het einde van die maand. De volgende maand zal het maandbedrag van het nieuwe volume aangerekend worden.
Onder huisvuil wordt verstaan:
Alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit zowel naar hoeveelheid als naar samenstelling en die in een daartoe bestemd recipiënt worden aangeboden met uitzondering van papier en karton, PMD, glas, textiel, KGA, GFT, snoeihout, oude metalen, houtafval, herbruikbare goederen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
Art.2.-
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:
- de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister,
- de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening,
- iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die beroep doet op de dienstverlening,
- verenigingen, gemeenschapshuizen, openbare en semi-openbare instellingen, enz. die beroep doet op de dienstverlening.
Art.3.-
Voorschot
De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd.
Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Telkens een aansluitpunt beroep doet op de selectieve inzameling van huisvuil, wordt het daarmee samenhangend bedrag van de retributies van het voorschot afgehouden.
Drempelbedrag
Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag, ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Dit voorschot kan afwijken van het initiële voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat.
Minimum bedrag
Als het voorschot onder het minimum bedrag daalt, zal er geen dienstverlening meer zijn totdat er opnieuw een voldoende voorschot betaald werd.
De voorschot-, drempel- en minimumbedragen zijn:
40 liter | 60 liter | 120 liter | 240 liter | |
voorschotbedrag (euro) | 30 | 30 | 50 | 80 |
drempelbedrag (euro) | 6 | 6 | 8 | 12 |
minimumbedrag (euro) | 1,5 | 1,5 | 3 | 5 |
Als een aansluitpunt gebruik maakt van meerdere huisvuilcontainers worden de voorschot-, drempelen minimumbedragen samengeteld.
Art.4.-
Het plaatsen van een huisvuilcontainer bij een nieuw aansluitpunt of wisselen van volume is gratis.
Art.5.-
Tarief plaatsen slot of wieltjes, inclusief onderhoud en herstelling.
De retributie voor het leveren en plaatsen van een slot bedraagt 20 euro/slot.
De retributie voor het leveren en plaatsen van een set wieltjes op een 40 liter container bedraagt 20 euro/set wieltjes.
Deze retributies worden van het voorschot afgehouden onmiddellijk na de uitvoering van de opdracht.
Art.6.-
Eindafrekening
Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.
Art.7.-
Voor evenementen kunnen tijdelijk containers aangevraagd worden. Dit voor een minimum periode van 1 dag en een maximum periode van 1 maand.
Op verzoek worden de containers op de gevraagde datum door de gemeentelijke diensten geplaatst en na lediging terug opgehaald. Voor deze dienstverlening wordt een vast bedrag van 10 euro per container aangerekend.
De lediging met weging gebeurt tijdens de ophaalronde van de huis-aan-huisinzameling. De retributie: ledigingskost (per ophaling) en verwerkingskost (per kg) zoals vastgelegd in artikel 1 zijn hier op van toepassing. Na de huurperiode wordt er een factuur opgemaakt aan de organisator van het evenement.
Art.8.-
De retributies voor huisvuil, vermeld in artikel 1, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op vier decimalen.
De totale retributie zal bij elke afrekening op 2 decimalen worden afgerond.
Art.9.-
Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.