Toelage jeugdinitiatieven en projecten, toelage 2019-2024
datum goedkeuring
25 november 2019
datum bekendmaking
3 december 2019
feiten en motivering
De gemeente verleent sinds vele jaren toelagen voor de samenwerking tussen verschillende jeugdorganisaties. Om de organisatie van experimentele, uitzonderlijke, vernieuwende of creatieve projecten te stimuleren is de toelage in 2016 aangepast om ook toelagen te kunnen uitkeren voor initiatieven van één jeugdorganisatie of van niet georganiseerde personen.
Om ook initiatiefname voor de organisatie van een evenement of fuif te bevorderen, waarvoor de kosten voor security hoog kunnen oplopen, is het aangewezen om hierin een gedeeltelijke tussenkomst in deze onkosten te voorzien.
juridisch kader
Gemeenteraadsbesluit van 25 april 2016 inzake de toelage 2016-2018 voor ondersteuning van jeugdinitiatieven en jongerenprojecten.
adviezen
De werkgroep van de jeugdraad formuleerde bedenkingen omtrent de formulering van “een activiteit zonder winstoogmerk” anders te omschrijven
financiële gevolgen
De financiële gevolgen worden geraamd op:
Kost 1.188,00 euro,(jaarlijks)
Budgetsleutel 075001/64930110 Toelage jeugdinitiatieven en -pojecten.
Budget/jaar Exploitatiebudget 2019
Krediet beschikbaar Ja
Visum financieel directeur Niet van toepassing.
BESLUIT eenparig:
Art.1.- De gemeente verleent voor de dienstjaren 2019-2024, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad van het vereiste krediet in het budget of het (aangepaste) meerjarenplan, toelagen voor de organisatie van jongerenprojecten- of initiatieven.
Art.2.- Elke plaatselijke jeugdorganisatie die in de gemeente Brasschaat een samenwerkingsactiviteit opzet met verschillende jeugdorganisaties komt in aanmerking voor subsidie. Een samenwerkingsactiviteit gaat om een samenwerkingsverband tussen minstens drie verschillende jongerenorganisaties, gericht op de doelgroep kinderen en jongeren tussen 3 en de 30 jaar. Elk plaatselijke jeugdorganisatie die of individu dat in de gemeente Brasschaat een initiatief neemt of jongerenproject opzet komt in aanmerking voor subsidie. Het jongerenproject moet creatief, experimenteel, origineel, educatief of vernieuwend zijn, gericht op de doelgroep kinderen en jongeren tussen 3 en de 30 jaar. Elke plaatselijke jeugdorganisatie die een evenement of fuif organiseert, en waarvoor erkende professionele security vereist wordt, komt in aanmerking voor gedeeltelijke terugbetaling van de security onkosten.
Art.3.- De in artikel 2 vermelde activiteit dient te voldoen aan volgende voorwaarden:
- het betreft een activiteit zonder commercieel doel of winstoogmerk; in die zin dat het geen doel op zich mag zijn om geld te verdienen voor persoonlijke winstuitkering; eventuele winsten mogen wel ten goede komen aan de werking van de jeugdvereniging.
- bij verenigingen valt de activiteit duidelijk buiten hun normale reguliere werking
- de activiteit heeft een open karakter waardoor alle jongeren (vallende binnen de door de organisatie vooropgestelde leeftijdsgrens) kunnen deelnemen
- alle deelnemers aan de activiteit zijn verzekerd ofwel via een aparte verzekering, ofwel via de algemene polis van de verschillende verenigingen;
- de jeugdraad dient advies uit te brengen over de goedkeuring van het project en het toelagebedrag aan het college van burgemeester en schepenen; • de gevraagde inlichtingen moeten tijdig en volledig worden doorgegeven aan het gemeentebestuur;
- de facturen of betalingsbewijzen worden na de activiteit binnengebracht.
Art.4.- De aanvraag dient te gebeuren minimum zes weken vóór de activiteit op de daarvoor bestemde formulieren en dient te bevatten:
- naam en zetel van de aanvragende organisatie of naam en adres van de aanvragende persoon;
- datum van de activiteit;
- plaats van de activiteit;
- omschrijving van de activiteit met de nadruk op de samenwerking die ontstaat OF een omschrijving van het creatief, experimenteel, origineel, educatief of vernieuwend karakter van de activiteit OF een omschrijving van het event waarvoor erkende professionele security wordt vereist en ingezet wordt, evenals de naam, adres van de erkende securityfirma en de kopie van het contract met deze bewakingsfima • naam en adres van de verantwoordelijke die de aanvraag indient;
- naam en adres van de verantwoordelijke die gemachtigd is gelden te ontvangen;
- bank- en of postrekeningnummer;
- bewijs van de verzekering die werd afgesloten of van de bestaande verzekering van de verenigingen;
- een gedetailleerde raming van inkomsten en uitgaven, met vermelding van andere gevraagde subsidies.
Art.5.- Het college van burgemeester en schepenen beslist over het al dan niet toekennen van de subsidies per initiatief na advies van de jeugdraad inzake toepasselijkheid en bedrag, neemt hierbij het aantal reeds toegekende betoelagingen in beschouwing en geeft indien nodig voorrang aan initiatiefnemers die in het jaar van toekenning nog geen subsidies ontvangen hebben.
Art.6.- Indien het ingediende project/initiatief wordt goedgekeurd op basis van de beoordelingscriteria wordt een basissubsidie van minimum 200 euro en maximum 500 euro uitbetaald. Deze basissubsidie kan verhoogd worden op basis van de evaluatie na kostenanalyse. Het bedrag van de verhoging wordt op voorhand vastgelegd. De toegekende subsidie kan nooit meer dan de totale kostprijs van het project bedragen en kan nooit hoger zijn dan 500 euro.
De subsidie voor tussenkomst in securitykosten wordt berekend op basis van de eindfactuur betaald aan de securityfirma en bedraagt maximum 40% van de betaalde kost met een maximum van 500 euro per event of fuif.
Art.7.- Uitgaven die niet in aanmerking komen voor subsidiëring:
• kosten die voortkomen uit het aanbieden van voedsel, drank, logies zowel aan organisatoren, artiesten e.d. als aan bezoekers.
• boetes of kosten die voortkomen uit schade aangebracht door artiesten, organisatoren, sprekers enzovoort.
Art.8.- Deze toelage is niet cumuleerbaar met enige andere vorm van gemeentelijke subsidie.
Art.9.- De basissubsidie wordt zo snel mogelijk na goedkeuring uitbetaald op de rekening van de organisatie. De eventuele verhoging van de basissubsidie wordt uitbetaald door storting op de rekening van de organiserende vereniging of particulier en dit ten laatste 3 maanden na realisatie van het project en na voorlegging van een duidelijke evaluatie en kostenanalyse met de nodige facturen en documenten. De subsidie voor tussenkomst in securitykosten wordt uitbetaald na voorlegging van facturen.
Art.10.- Indien de activiteit niet kan doorgaan of indien het opzet grondig wordt gewijzigd, geeft de organisator daarvan bericht aan het college van burgemeester en schepenen met een duidelijke motivering. Het college van burgemeester en schepenen kan zich bijgevolg genoodzaakt zien de toegekende subsidie terug in te trekken of de reeds uitgekeerde subsidie terug te vorderen. De terugbetaling van ten onrechte uitgekeerde subsidie dient binnen de 30 dagen na ontvangst van het aangetekend schrijven van het college van burgemeester en schepenen te gebeuren."