Scholenproject Kaart
In de wijk Kaart werken we samen om (school)netoverschrijdend en mét de buurt te werken aan een nieuwe schoolomgeving en gebouwen.
Het Scholenproject Kaart gaat over de ontwikkeling van een duurzaam nieuw schoolgebouw voor twee scholen. Het wordt een brede school met een aantal gemeenschappelijke zaken.
De gemeente geeft dit project vorm in overleg met de scholengemeenschap, de verenigingen en de omwonenden.
Update 7 juli 2023: Zoals aangekondigd in de vorige update werd het beroep tegen de verkavelingsvergunning door de Raad van Vergunningsbetwistingen ongegrond verklaard. De aangepaste verkavelingsvergunning bleef overeind.
Intussen werd er cassatieberoep ingediend bij de Raad van State. Bij een cassatieberoep vindt er geen inhoudelijke beoordeling van het dossier plaats. De Raad van State kan een arrest van de Raad van Vergunningsbetwistingen ‘casseren’, verbreken of vernietigen omwille van een schending van:
- de wet
- een substantiële vormvereiste
- een vormvereiste op straffe van nietigheid
Update 25 mei 2023: De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft zich deze week uitgesproken in het dossier. De bezwaren die werden ingediend, zijn ongegrond verklaard. Dit wil zeggen dat we groen licht krijgen voor de verkavelingsvergunning.
Op maandag 13 juni 2022 organiseerden we een infosessie om uit te leggen wat verkavelingsvergunning concreet inhoudt en wat je als buurtbewoner kan verwachten in het verdere verloop van dit project, herbekijk hier de presentatie.
Update mei 2022: De afgelopen weken en maanden was het wachten op een uitspraak over Scholenproject Kaart. Vorig jaar is er door projectontwikkelaar Van Roey een wijzigingsdossier ingediend voor de verkavelingsvergunning. Hiertegen werd beroep aangetekend bij de Bestendige Deputatie (van de provincie Antwerpen).
Wijzigingen vergunning
De vergunningsaanvrager, projectontwikkelaar Van Roey, heeft in het kader van deze beroepsprocedure bij de deputatie om een termijn verlenging verzocht en een aantal wijzigingen aan de vergunningsaanvraag aangebracht. Hieronder informeren we je graag over wat deze wijzigingen nu precies inhouden.
Woonaanbod
Door een gemengd woonaanbod voor te stellen, komt Van Roey tegemoet aan actuele woonvragen van diverse doelgroepen. Denk aan compacte ééngezinswoningen gekoppeld aan een gelijkvloerse woonunit voor een hulpbehoevend familielid. Ook worden er appartementen voor starters of voor ouderen voorzien. Tevens wordt er ingezet op co-housing en is er plaats voor een leefgroep.
Wat verandert er?
- Aanpassing aantal bouwlagen: de bouwhoogte wordt maximaal aangepast aan de omgeving met 2 bouwlagen aan de rand van het terrein tot max 3 bouwlagen in de kern van het projectgebied. Concreet wil dit zeggen dat het aantal 95 woonentiteiten en een leefgroep wordt teruggebracht naar 80 woonentiteiten en een leefgroep. Dit is een daling van 16%.
- Door de herschikking van een aantal loten wordt een minimale tuindiepte van 6 meter voor alle loten gecreëerd. Dit is conform de percelen in de onmiddellijke omgeving.
- De voortuinstroken aan de randen van het projectgebied worden aangepast zodat ze overeenkomen met de voortuinstroken van de naastgelegen percelen.
- Centraal in het projectgebied wordt nieuw openbaar domein gecreëerd waardoor het toepassen van voortuinstroken niet meer relevant is en deze wegvallen. Dit is een autovrije zone.
Publiek toegankelijke ruimte
Door een autovrije en groene zone te creëren tussen de scholen en de woningen wordt er extra toegankelijke ruimte voor heel de buurt voorzien. Petanque spelen, volkstuintjes onderhouden en een heel speelbos dat na de schooluren ook toegankelijk is. Een ruimere omgeving in heel de buurt, een meerwaarde voor heel de wijk.
Parkeren
Door het aantal woningen te verminderen en bijkomende ruimte op te nemen voor ondergrondse parkeerplaatsen, wordt er 1 parkeerplaats per woongelegenheid in combinatie met deelwagens gegarandeerd in plaats van 0,75 parkeerplaats per woongelegenheid.
Zo blijft de focus liggen op combimobiliteit, een belangrijke doelstelling van het Vlaams decreet basisbereikbaarheid, de zogenaamde Modal split:
- 50% autogebruik
- 50% alternatieve vervoersmogelijkheden
Zo wordt de verkeersleefbaarheid binnen de gemeente verbeterd.
Want meer parkeerplaatsen voorzien, brengt ook extra verkeer met zich mee.
Meer doen met dezelfde ruimte
Op dit moment leeft er heel wat op de site. In theaterzaal Berkenhof is er plaats voor cultuurverenigingen en in de twee turnzalen huisvesten er ook de nodige sportverenigingen. Voor al deze partijen wordt erop de site een nieuwe thuisbasis voorzien, in een multifunctionele ruimte, voorzien van de nodige moderne technieken en dit in een groene omgeving.
De gemeente Brasschaat staat vandaag nog steeds 100% achter de uitgangspunten van dit project.
Door energetisch verantwoord te bouwen en duurzaam om te gaan met de beschikbare ruimte, ontstaat er op de site een plek waar zowel de scholen als onze lokale sport- en cultuurverenigingen een vernieuwde en moderne thuisbasis vinden. Bovendien ontstaan door slim ontwerpen en doordacht ruimtegebruik een interne samenwerking.
We spelen in op nieuwe opportuniteiten door nieuwe woonvormen te creëren die tegemoet komen aan de noden van onze Brasschatenaren en dit in een aangename, veilige en groene omgeving.
Hoe gaat het nu verder?
Nu is het wachten op een uitspraak van de deputatie in het kader van de beroepsprocedure. Ondertussen sturen we op regelmatige basis communicatie uit over alle details van het project.
Wens je het volledige wijzigingsdossier in te kijken?Deze kan je hier terugvinden.
videovoorstelling
vragen?
Heb je vragen over Scholenproject Kaart? Op deze webpagina hebben we een lijst gemaakt met de meest gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact op met de projectcoördinator via het algemeen infonummer T 03 650 29 30