reclamedrukwerken - Belasting 2022-2025 op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerken en van gelijkgestelde producten. Wijziging.

datum goedkeuring

20/12/2021

datum publicatie

21/12/2021

Feiten en motivering
Het besluit van de gemeenteraad van 29 juni 2020 houdende goedkeuring van de belasting 2020-2025 op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerken en daarmee gelijkgestelde producten.

De voorstellen van het college om dit belastingreglement met ingang van 1 januari 2022 te wijzigen. De gemeente Brasschaat ondervindt, net zoals meerdere gemeenten, moeilijkheden bij de invordering van deze belasting. Het voorstel om de bepaling van de belastingplichtige anders te definiëren. Als de verantwoordelijke uitgever in het buitenland is gevestigd, zal de belasting verschuldigd zijn door de Belgische vestiging van de verantwoordelijke uitgever. Wanneer er geen Belgische vestiging is, zal de belasting hoofdelijk verschuldigd zijn door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de
verdeler zelf.

Het belastingreglement voorziet in artikel 6 in een aangifteplicht van alle noodzakelijke inlichtingen ten laatste op de laatste werkdag voor elke verspreiding. In dit kader wordt er door het toezicht gewezen op een arrest van de Raad van State van 27 februari 2003 (nr. 116.531) waarbij de Raad oordeelde dat een belasting op de kosteloze verspreiding van niet-geadresseerd reclamedrukwerk die de verplichting oplegt aan de belastingplichtige om minstens twee dagen op voorhand aan de gemeente aangifte te doen en hierbij een specimen toe te voegen van het te verspreiden reclameblad, de vrijheid van handel schendt. Haar argumentatie werd o.a. gestaafd door haar stelling dat een voorafgaande aangifte verregaande moeilijkheden meebrengt omdat het niet mogelijk is de aangifte te doen als de reclamebladen nog niet werden gedrukt en omdat, gezien de snelheid waardoor de handels- en reclamewereld wordt gekenmerkt, het aannemelijk is dat een professionele
distributiedienst niet de ruimte heeft om te wachten met de verspreiding van een reclamedrukwerk tot bijvoorbeeld de aangifte is gebeurd.

Het voorstel dat de belastingplichtige uiterlijk binnen de veertien dagen na de verspreiding aangifte moet indienen bij het gemeentebestuur.

De tarieven worden niet gewijzigd. 

Het ongevraagd en systematisch verspreiden van ongeadresseerd reclamedrukwerk en gelijkgestelde producten in alle brievenbussen is nadelig voor het milieu, het volume papierafval verhoogt en brengt bijkomende kosten van onder meer afhaling en verwerking met zich mee. 

De financiële toestand van de gemeente maakt de heffing noodzakelijk van alle rendabele
belastingen.

Het is aangewezen voormeld besluit met ingang van 1 januari 2022 te wijzigen.

Juridisch kader
Het decreet van 30 mei 2008 en latere wijzigingen betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van gemeentebelastingen. Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet), met latere wijzigingen. Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), met latere wijzigingen;

Het decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het Lokaal Bestuur.

Financiële gevolgen
De opbrengst wordt geraamd op 260.000 euro.

BESLUIT:
Met 29 ja-stemmen (Philip Cools, Adinda Van Gerven, Myriam Van Honste, Goele Fonteyn, Inez Ven, Carla Pantens, Bruno Heirman, Karina Hans, Dirk de Kort, Bart Brughmans, André Van Mechelen, Jan Jambon, Rudi Pauwels, Karin Willemen-Beyers, Robrecht Eeman, Walter Vermeulen, Erwin Callens, Hedwig van Baarle, Joris Van Cauwelaert, Dieter Heughebaert, Ingeborg Hermans, Kasper Vanpoucke, Cathy Mallentjer, Anne Van Aperen, Johan Caluwé, Ellen Somers, Robert Geysen, Marie Anne Naudts-Coppens en Tom Versompel), 3 onthoudingen (Dimitri Hoegaerts, Luc Van der Schoepen en Greet Verbert).

Art.1.- Met ingang van 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerk en daarmee gelijkgestelde producten op het grondgebied van de gemeente.

Art.2.- Definities
Reclamedrukwerk: elke publicatie die er toe strekt bekendheid te geven aan commerciële activiteiten, handelszaken, merknamen en andere elementen, en die erop gericht is een potentieel cliënteel er toe te bewegen gebruik te maken van de diensten en/of producten van de adverteerder.

Huis-aan-huis verspreiding: het systematisch achterlaten van drukwerk zonder adressering in de brievenbussen van woningen, zonder dat de bestemmeling hiervoor enig initiatief heeft betoond.

Niet-geadresseerd: het ontbreken van een individuele adressering, waarbij ook de collectieve adresaanduiding per straat, of een gedeeltelijke adresvermelding, wordt beschouwd als niet-geadresseerd.

Gelijkgestelde producten: onder meer alle stalen en reclamedragers, door de adverteerder aangeboden, die willen aanzetten tot het gebruik of verbruik van diensten, producten of transacties. De opsomming is niet limitatief.

Art.3.- Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de verantwoordelijke uitgever. Wanneer de verantwoordelijke uitgever geen aangifte gedaan heeft of niet gekend is, is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.

Indien de verantwoordelijke uitgever een natuurlijk persoon is met als adresgegevens de maatschappelijke zetel of vestigingszetel van een rechtspersoon wordt de rechtspersoon als verantwoordelijke uitgever beschouwd.

Indien de verantwoordelijke uitgever in het buitenland is gevestigd, is de belasting verschuldigd door de Belgische vestiging van de verantwoordelijke uitgever. Wanneer er geen Belgische vestiging is, is de belasting hoofdelijk verschuldigd door de genieter wiens naam, logo of embleem het niet-geadresseerde drukwerk of gelijkgesteld product draagt, de opdrachtgever van de verdeler of de verdeler zelf.

Art.4.- Berekeningsgrondslag en tarief
De belasting is verschuldigd telkens er een huis-aan-huis verspreiding van reclamedrukwerk of daarmee gelijkgesteld product plaatsvindt en wordt onderverdeeld in twee categorieën, naargelang de grootte, volume of aard:

  • 1ste categorie: 0,005 euro per bedeeld exemplaar met een minimum van 25 euro per bedeling voor reclamedrukwerk (of gelijkgesteld) kleiner of gelijk aan A4 met maximum 1 blad (= 2 bladzijden);
  • 2de categorie: 0,02 euro per bedeeld exemplaar met een minimum van 100 euro per bedeling voor alle reclamedrukwerk of gelijkgestelde producten die niet tot categorie 1 behoren Het al dan niet volledig bedrukt zijn van de bladzijden geeft geen aanleiding tot een belastingvermindering.

Art.5.- Vrijstellingen
Zijn van de belasting vrijgesteld:

  • publicaties van publiekrechtelijke personen
  • publicaties van socio-culturele, politieke- en sportverenigingen

Art.6.- Aangifteplicht
De belastingplichtige moet uiterlijk binnen de veertien dagen na de verspreiding aangifte doen bij het gemeentebestuur.

Deze aangifte bevat alle noodzakelijke inlichtingen voor het vestigen van de aanslag van het
verspreide drukwerk of het gelijkgestelde product.

De aangifte kan digitaal ingediend worden via het e-loket van de gemeente Brasschaat (www.brasschaat.be / e-loket). Op eenvoudig verzoek kan een aangifteformulier bekomen worden. Het aangifteformulier kan via één
van volgende kanalen terug bezorgd worden:

  • e-mail: debiteuren@brasschaat.be
  • post: Gemeentehuis dienst financiën, Verhoevenlei 11, 2930 Brasschaat
  • afgifte: Gemeentehuis onthaal, Verhoevenlei 11, 2930 Brasschaat

Art.7.- Procedure van ambtshalve vaststelling en bijhorende belastingverhoging

Bij gebrek aan aangifte op de gestelde datum, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast conform de procedure voorzien in artikel 7 van het decreet van 30 mei 2008

Indien een verspreiding van reclamedrukwerk in de brievenbussen ambtshalve wordt vastgesteld wordt het aantal verspreide exemplaren als volgt vastgesteld: 
- zone Driehoek: 2.447 exemplaren
- zone Centrum: 2.772 exemplaren
- zone Kaart: 2.000 exemplaren
- zone Mariaburg-Vriesdonk: 2.189 exemplaren
- zone Bethanië-Maria-ter-Heide 2.399 exemplaren

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 100% van de ontdoken belasting. De belastingverhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.

Art.8.- Wijze van inning
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. 

De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

Art.9.- Het gemeenteraadsbesluit van 29 juni 2020 houdende goedkeuring van de belasting 2020- 2025 op het huis-aan-huis verspreiden van reclamedrukwerken en van gelijkgestelde producten wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van onderhavig besluit.