taxidecreet
Sinds 1 januari 2020 is er een en ander gewijzigd aan de taxivergunningen: het zogenaamde taxidecreet. Verschillende documenten dienen hiervoor te worden aangevraagd: een taxivergunning, een eventuele machtiging/toelating voor gebruik van de taxiplaatsen en een zogenaamde bestuurderspas. Dat wordt allemaal geregeld via een database van de Vlaamse overheid (Centaurus 2020) en afgeleverd door de gemeente.
vergunning IBPV - taxivergunning
Voor het uitbaten van een taxidienst of dienst voor ceremonievervoer heb je een vergunning voor individueel bezoldigd personenvervoer (IBPV) nodig van de stad of de gemeente waar je gevestigd bent. De vergunning is voor 5 jaar geldig, in heel Vlaanderen.
machtiging taxistandplaatsen
In elke gemeente zijn er voorbehouden taxistandplaatsen. Als taxibedrijf moet je dus in elke gemeente of stad waar je op zo'n plek wilt staan, de toestemming vragen. Het is aan de gemeenten om apart daarvoor een machtiging te geven aan aanvragers. Daartoe hebben we in Brasschaat een gemeentelijk reglement opgemaakt. Dat kan je hier nalezen. De aanvraag gebeurt ook via de Vlaamse database en wordt afgeleverd door de betrokken gemeente. Opgelet, je kan pas een machtiging aanvragen als je over een goedgekeurde vergunning beschikt.
bestuurderspas
Die heb je nodig om met een taxi of gehuurd vervoermiddel met bestuurder (VVB) te mogen rijden. De aanvraag gebeurt ook steeds via de Vlaamse database, en wordt afgeleverd via de gemeente waar je bent gedomicilieerd.
Aan de aanvraag dien je verschillende documenten toe te voegen, waaronder een attest uit het strafregister. Dit kan je ook online aanvragen.