verkiezingen

Wat

Verkiezingen, lokaal, Vlaams, federaal of Europees, de gemeente staat in voor de praktische organisatie ervan. Tijdens de verkiezingsperiode kan je bij ons terecht voor alle info over kiezerslijsten, kiesbureaus, stembrieven, inschrijving EU-burgers, afwezigheden en volmachten.

Heb je vragen dan kan je deze steeds telefonisch of per mail stellen. Je kan ook altijd bij het onthaal terecht.

 

In Brasschaat stemt iedereen digitaal. Hoe dan?

In Brasschaat stemt iedereen digitaal. Hoe dan?

stemmen met een volmacht

stemmen met een volmacht

Kiezers kunnen in bepaalde omstandigheden een volmacht geven. Daarvoor zijn een volmachtformulier en een bijhorend attest nodig. 

De volmachtkrijger moet die documenten op de verkiezingsdag meebrengen naar het stembureau. Kiezers zijn niet verplicht om een volmacht te geven. Kiezers zijn ook niet verplicht om attesten of bewijsstukken in te dienen als ze niet gaan stemmen en ook geen volmacht geven. 

Kiezers kunnen wel een volmacht geven als ze niet zelf naar het stemlokaal kunnen gaan omwille van onderstaande redenen, die ze moeten aantonen met het bijhorende attest. 

  • medische redenen = medisch attest
  • beroeps- of dienstredenen in het buitenland = attest werkgever
  • werken op de dag van de verkiezingen = attest werkgever
  • student = attest van de onderwijsinstelling
  • tijdelijk in het buitenland omwille van andere redenen = bewijsstukken afleveren bij de gemeente + bijkomend attest in te vullen. Dit kan je krijgen aan het onthaal van het gemeentehuis. 

De volmachtkrijger mag slechts 1 volmacht aanvaarden. De volmachtkrijger moet volgende documenten meebrengen op verkiezingsdag

  • volmachtformulier en eventueel bijgevoegd attest
  • eigen uitnodigingsbrief
  • uitnodigingsbrief van volmachtgever

Meer info
https://www.vlaanderen.be/vlaanderen-kiest/stemmen/naar-de-stembus/volmacht

Oefenen met de stemcomputer

Oefenen met de stemcomputer

Stemcomputers zijn beschikbaar om te oefenen vanaf 2 september tot 4 oktober 2024 op onderstaande locaties: 

  • LDC Vesalius | Prins Kavellei 77 | ma - vrij 9:00 - 17:00
  • LDC Antverpia | Sint-Antoniuslei 95-97 | ma - vrij 9:00 - 17:00
  • LDC Maria-ter-Heidehove | Eikendreef 18 | ma - vrij 08:45 - 17:00

Toegankelijke stemlokalen

Toegankelijke stemlokalen

In het kader van de verkiezingen in 2024 zet de gemeente Brasschaat zich in voor de toegankelijkheid van stemlokalen voor al haar inwoners. Hierbij is het van groot belang dat alle stemlokalen in de gemeente toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht hun mobiliteit of andere beperkingen.

De volgende voorzieningen worden getroffen om ervoor te zorgen dat iedereen zijn stem kan uitbrengen:

1.    Toegankelijke stemlokalen

  • Alle stemlokalen zijn gecontroleerd op toegankelijkheid. Indien nodig zijn er hellingbanen aangebracht en zijn alle ingangen drempelvrij.
  • Minstens één speciaal ingericht stemhokje is beschikbaar voor kiezers met een handicap, per vijf stembureaus. Deze stemhokjes bieden voldoende bewegingsruimte voor rolstoelen en zijn voorzien van een 'onderrijdbare' schrijftafel.

2.    Aangepaste infrastructuur

  • De toegangspaden naar de stemlokalen zijn breed genoeg en vrij van obstakels. Er zijn duidelijke wegwijzers geplaatst en goed leesbare teksten.
  • Er zijn voldoende rolstoeltoegankelijke parkeerplaatsen dicht bij de ingang van het stembureau.
  • Op elke stemlocatie is er sanitair voorzien.
  • In de wachtruimte zijn stoelen beschikbaar voor wie moet wachten.

3.    Begeleiding en assistentie

  • Kiezers die door hun handicap niet zelfstandig kunnen stemmen, mogen zich laten bijstaan door een persoon naar keuze, zonder dat dit in strijd is met het stemgeheim.
  • Op elke stemlocatie is er een wijkagent en een gemeentelijk verantwoordelijke aanwezig om kiezers wegwijs te maken en ondersteuning te bieden waar nodig.
  • Voorzieningen zoals vergrootglazen en stoelen zijn beschikbaar in de stemlokalen voor wie daar behoefte aan heeft.

4.    Communicatie en Informatie

  • In de uitnodigingsbrief die u ontvangt, staat het adres van uw stemlocatie, het nummer van uw kiesbureau, en de richturen waarop u het beste kunt stemmen om drukte te vermijden. Dit helpt om uw stemervaring zo vlot mogelijk te laten verlopen. 
  • Zichtbare en duidelijke signalisatie leidt u naar de juiste bureaus op elke locatie.

De gemeente Brasschaat zet zich in voor inclusiviteit en gelijke deelname aan de verkiezingen voor alle burgers. Wij vragen alle inwoners om rekening te houden met elkaars behoeften, zodat iedereen zelfstandig, veilig en comfortabel kan stemmen.

Voor meer informatie kan u ons contacteren op ons algemeen nummer 03 650 29 30 of kom langs tijdens onze openingsuren met al je vragen.
 

raadplegen kiezerslijsten

raadplegen kiezerslijsten

Nog tot 01/10/2024 liggen de kiezerslijsten voor de komende Lokale en Provinciale verkiezingen ter inzage op het gemeentehuis Je kan de lijsten eenvoudig raadplegen tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. Sta je zelf op een lijst? Controleer dan zeker of je naam correct is vermeld.

Bezwaren tegen kiezerslijsten

Bezwaren tegen kiezerslijsten

  • Elke persoon die ten onrechte op de kiezerslijst ingeschreven, weggelaten of van de kiezerslijst geschrapt werd, of voor wie op die lijst de voorgeschreven vermeldingen onjuist zijn, kan tot 1 oktober 2024 bezwaar aantekenen.
  • Het bezwaar moet bij het college van burgemeester en schepenen ingediend worden, samen met de bewijsstukken waarmee de indiener zijn bezwaar wil staven, tegen ontvangstbewijs of met een aangetekende brief aan de algemeen directeur of aan zijn gevolmachtigde bezorgd worden.
     
  • Het college van burgemeester en schepenen doet over elk bezwaar uitspraak binnen een termijn van vier dagen, te rekenen vanaf de indiening van het bezwaar, en in elk geval vóór 6 oktober 2024.

Aanwijzing van de getuigen voor de stembureaus bij digitale stemming

Aanwijzing van de getuigen voor de stembureaus bij digitale stemming

De voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau van de gemeente Brasschaat deelt mee dat hij de aanwijzing van de getuigen voor de stembureaus in ontvangst zal nemen op dinsdag 1 oktober 2024 (12de dag voor de verkiezingen) van 14 tot 16 uur

Het formulier met de aanwijzing van de getuigen moet worden afgegeven op het volgende adres:
Gemeentehuis Brasschaat
Verhoevenlei 11

De lijsttrekker of zijn gemandateerde mag per stembureau maar één getuige en één plaatsvervangende getuige aanwijzen.

De getuigen voor een stembureau moeten gemeenteraadskiezers zijn. Personen die zich kandidaat stellen voor de verkiezingen, kunnen ook als getuige of plaatsvervangende getuige worden aangewezen.

De lijsttrekker of zijn gemandateerde beslist voor elke getuige in welk stembureau die zijn opdracht zal vervullen tijdens de duur van de verrichtingen. Hij brengt de getuigen die hij heeft aangewezen, daarvan zelf schriftelijk op de hoogte. De voorzitter van het gezamenlijk gemeentelijk hoofdbureau moet die kennisgeving meeondertekenen.

De lijsttrekker of zijn gemandateerde kan formulier SAe10 gebruiken om de namen van de getuigen in te dienen en formulier SAe13 om de getuigen in kennis te stellen van hun aanwijzing. Beide formulieren zijn beschikbaar op de website www.vlaanderenkiest.be
 

raadplegen kandidatenlijsten

raadplegen kandidatenlijsten

Bekijk de kandidatenlijsten voor Brasschaat hier.

uitnodiging van de kiezers

uitnodiging van de kiezers

Het college van burgemeester en schepenen deelt de kiezers van de gemeente mee dat op zondag 13 oktober 2024 de verkiezing plaatsvindt van:

  • 33 gemeenteraadsleden;
  • 36 provincieraadsleden.

Het college verzoekt de kiezers om op de dag van de verkiezingen naar het stemlokaal te gaan dat op hun uitnodigingsbrief wordt vermeld. De tabel bij dit bericht bevat de nummers en adressen van de stembureaus en stemlokalen in de gemeente. De kiezers moeten hun uitnodigingsbrief en hun identiteitsbewijs bij zich hebben.

De kiezers kunnen stemmen van 8 uur tot 15 uur.

Kiezers die een week voor de verkiezingen hun uitnodigingsbrief nog niet hebben ontvangen of die hem niet meer in bezit hebben, kunnen tot en met zondag 13 oktober, om 12 uur ’s middags, een duplicaat afhalen op het gemeentesecretariaat, op het volgende adres: Verhoevenlei 11, 2930 Brasschaat

De kiezers zullen ook een digitale uitnodigingsbrief ontvangen. Kiezers die hun originele uitnodigingsbrief niet ontvangen of niet meer in bezit hebben, kunnen hun digitale uitnodigingsbrief afdrukken en die meebrengen naar het stemlokaal. De kiezer kan de digitale uitnodigingsbrief ook op het scherm van een smartphone tonen aan de leden van het stembureau. De kiezer krijgt dan geen stempel om aan te tonen dat die gestemd heeft, maar het stembureau duidt op de aanstiplijst wel aan dat die kiezer gestemd heeft.
Om een volmacht uit te oefenen, moet de volmachthouder de eigen uitnodigingsbrief op papier en die van de volmachtgever meebrengen. Met alleen een digitale uitnodigingsbrief op het scherm van een smartphone kan men geen volmacht uitoefenen.]

De volgende kiezers hebben recht op de terugbetaling van hun reiskosten:

  • personen die op de dag van de verkiezingen niet meer in de gemeente verblijven waar ze kunnen gaan stemmen;
  • loon- of weddetrekkenden die hun beroep uitoefenen in het buitenland of in een andere gemeente dan waar ze kunnen stemmen, en de leden van hun gezin die met hen samenwonen;
  • studenten die voor hun studies in een andere gemeente verblijven dan waar ze kunnen stemmen;
  • personen die in behandeling zijn in een verpleeg- of gezondheidsinrichting in een andere gemeente dan waar ze kunnen stemmen.

Alleen reiskosten voor een binnenlands traject kunnen worden terugbetaald.

Kiezers die gebruikmaken van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), kunnen op de dag van de verkiezingen op vertoon van hun uitnodigingsbrief een gratis treinkaartje tweede klasse, heen en terug, bij het loket verkrijgen. De NMBS factureert de kosten voor de gratis treinkaartjes aan de hand van de provinciale NMBS-code op de uitnodigingsbrief van de kiezers in kwestie en bezorgt de factuur aan de provincie.

Kiezers die gebruikmaken van een ander vervoermiddel dan de trein, hebben eveneens recht op de terugbetaling van hun reiskosten voor een binnenlands traject. Om de terugbetaling van hun reiskosten aan te vragen, moeten zij het formulier Aanvraag van de terugbetaling van de reiskosten door kiezers (A98) naar de provincie sturen waar ze hun stem hebben uitgebracht, binnen drie maanden na de verkiezingen.

Stemmen bij volmacht

Sommige kiezers kunnen stemmen bij volmacht. De procedure voor de volmachten is opgenomen in het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. Hieronder vindt u de bepalingen uit dat decreet die van toepassing zijn op de volmachten.

Art. 56.
§1. Een kiezer kan een andere kiezer als gevolmachtigde in zijn plaats laten stemmen. De persoon die hij als gevolmachtigde aanwijst moet voor dezelfde verkiezing zelf de hoedanigheid van kiezer bezitten. Een gevolmachtigde kan per verkiezing maar één stem bij volmacht uitbrengen.

§2. De volgende kiezers kunnen een volmacht verlenen:
1° de kiezer die om medische redenen niet in staat is om zich naar het stembureau te begeven of er naartoe gevoerd te worden. Dat moet blijken uit een medisch attest. Geneesheren, die als kandidaat voor de verkiezing zijn voorgedragen, mogen een dergelijk attest niet afgeven;
2°de kiezer die om beroeps- of dienstredenen:
a) in het buitenland is opgehouden, alsook de leden van zijn gezin of van zijn gevolg die daar met hem verblijven. Die onmogelijkheid moet blijken uit een attest van de militaire of burgerlijke overheid of van de werkgever onder wie de werknemer ressorteert;
b) zich op de dag van de stemming in het Rijk bevindt, maar in de onmogelijkheid verkeert om zich in het stembureau te melden. Die onmogelijkheid moet blijken uit een attest van de militaire of burgerlijke overheid of van de werkgever onder wie de werknemer ressorteert;
3° de kiezer die het beroep van schipper, marktkramer of kermisreiziger uitoefent en de leden van zijn gezin die met hem samenwonen. De uitoefening van het beroep moet blijken uit een attest van de burgemeester van de gemeente waar de betrokkene in het bevolkingsregister is ingeschreven. De Vlaamse Regering bepaalt het model van dit attest;
4° de kiezer die de dag van de stemming ten gevolge van een rechterlijke maatregel in een toestand van vrijheidsbeneming verkeert. Die toestand wordt bevestigd door de directie van de inrichting waar de betrokkene zich bevindt;
5° de kiezer die om redenen in verband met zijn geloofsovertuiging in de onmogelijkheid verkeert zich op het stembureau te melden. Die onmogelijkheid moet blijken uit een attest dat is afgegeven door de religieuze overheid;
6° de student die zich, om studieredenen, in de onmogelijkheid bevindt zich in het stembureau te melden, op voorwaarde dat hij een attest voorlegt van de directie van de instelling waar hij studeert;
7° de kiezer die om andere redenen dan die vermeld in punt 1° tot en met 6°, de dag van de stemming niet in zijn woonplaats is wegens een tijdelijk verblijf in het buitenland, en zich bijgevolg in de onmogelijkheid bevindt zich in het stemlokaal te melden, voor zover de onmogelijkheid door de burgemeester van zijn woonplaats of zijn gemachtigde vastgesteld is, na voorlegging van de nodige bewijsstukken. De Vlaamse Regering bepaalt het model van attest dat door de burgemeester moet worden afgegeven. De aanvraag moet worden ingediend bij de burgemeester van de woonplaats uiterlijk op de dag voor de dag van de verkiezing.

§3. De Vlaamse Regering bepaalt het model van de volmacht. Het formulier voor de volmacht kan gratis worden verkregen bij het gemeentesecretariaat. 

§4. De volmachtgever en de gevolmachtigde ondertekenen beiden het volmachtformulier.

Art. 135.
§1. De kiezers melden zich in het stemlokaal met hun identiteitskaart en uitnodigingsbrief.

§2. De gevolmachtigde meldt zich aan in het stemlokaal waar de volmachtgever had moeten stemmen. Hij overhandigt aan de voorzitter van het stembureau:
1° de volmacht;
2° één van de attesten, vermeld in artikel 56, §2;
3° zijn identiteitskaart;
4° zijn uitnodigingsbrief;
5° de uitnodigingsbrief van de volmachtgever.

Art. 138.
§3 (derde lid). Als de kiezer bij volmacht heeft gestemd, vermeldt de voorzitter na de stemming op de uitnodigingsbrief van de gevolmachtigde: "heeft volmacht gekregen". De uitnodigingsbrief van de volmachtgever wordt afgestempeld. De voorzitter houdt de volmacht en het daarbij horende attest bij en voegt beide documenten bij het proces-verbaal.

Kiezers met een handicap

Hieronder vindt u de bepalingen uit het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 die van toepassing zijn op kiezers die wegens een handicap niet in staat zijn om zich alleen naar het stemhokje te begeven of om zelf hun stem uit te brengen.

Art. 138.
§2. Een kiezer die wegens een handicap niet in staat is om zich alleen naar het stemhokje te begeven of om zelf zijn stem uit te brengen, mag zich met toestemming van de voorzitter door een persoon van zijn keuze laten bijstaan. De naam van beide personen wordt in het proces-verbaal vermeld.

Als een lid van het stembureau of een getuige de echtheid of de ernst van de aangevoerde handicap betwist, dan beslist het stembureau. De met redenen omklede beslissing van het stembureau wordt in het proces-verbaal opgenomen.

Hoe inschrijven voor de verkiezingen

Belg & inwoner van Brasschaat

Belg & inwoner van Brasschaat

Je bent Belg (+18) en ingeschreven te Brasschaat? Dan hoeft je niets te doen en ben je automatisch geregistreerd als kiezer.

Europeanen die verblijven in België

Europeanen die verblijven in België

Gemeenteraadsverkiezingen

Europeanen die in België verblijven kunnen in sommige gevallen ook deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Zij kunnen zich inschrijven via www.inschrijving.verkiezingen.fgov.be.

Doe dit vóór 31 juli!

INSCHRIJVINGEN AFGESLOTEN

Niet-Europeanen die verblijven in België

Niet-Europeanen die verblijven in België

Niet-Europeanen die in België verblijven kunnen in sommige gevallen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen. Zij kunnen zich inschrijven via www.inschrijving.verkiezingen.fgov.be.

Doe dit vóór 31 juli!

INSCHRIJVINGEN AFGESLOTEN

Voordrachtakten van kandidaten

Brief Agentschap Binnenlands Bestuur

Brief Agentschap Binnenlands Bestuur

De voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau deelt de gemeenteraadskiezers van de gemeente Brasschaat mee dat de voordrachten van kandidaten digitaal kunnen worden ingediend vanaf woensdag 4 september 2024 om 9 uur tot zaterdag 14 september 2024 om 16 uur. De lijsttrekker van de kandidatenlijst moet de voordracht indienen met de webtoepassing op www.vlaanderenkiest.be.

Op zaterdag 14 september 2024 vanaf 9 uur neemt de voorzitter officieel kennis van de digitaal ingediende voordrachtsakten door een ontvangstbevestiging te sturen. De voorzitter neemt eventuele bijlagen op papier die niet digitaal samen met de voordrachtsakte zijn ingediend, in ontvangst op zaterdag 14 september 2024 van 9 uur tot 12 uur en van 13 uur tot 16 uur, op het volgende adres: Verhoevenlei 11, 2930 Brasschaat

Voordrachtsakten die na zaterdag 14 september 2024 om 16 uur worden ingediend, zijn niet ontvankelijk.

De lijsttrekkers kunnen ter plaatse inzage krijgen van alle ingediende voordrachtsakten en kunnen hun opmerkingen schriftelijk aan het gemeentelijk hoofdbureau meedelen. Een lijsttrekker kan een andere kandidaat mandateren om dat in zijn plaats te doen. De voordrachtsakten liggen op de volgende dagen ter inzage:

  • op zaterdag 14 september 2024, van 9 uur tot 12 uur en van 13 uur tot 18 uur;
  • op maandag 16 september 2024, van 13 uur tot 16 uur.


Op dinsdag 17 september 2024 (26ste dag voor de verkiezingen), tussen 13 uur en 16 uur, kunnen de personen die een aanvaarde of afgewezen lijst hebben ingediend, een met redenen omkleed bezwaarschrift tegen de aanvaarding van een of meer kandidaten indienen. Bij hun afwezigheid kan ook een van de kandidaten die op een aanvaarde of afgewezen lijst staat, een dergelijk bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift wordt tegen ontvangstbewijs aan de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau overhandigd.

Op donderdag 19 september 2024 (24ste dag voor de verkiezingen), tussen 14 uur en 16 uur, kunnen de personen die een aanvaarde of afgewezen lijst hebben ingediend, een memorie indienen tot betwisting van de onregelmatigheden waarmee bij de voorlopige afsluiting van de kandidatenlijst rekening is gehouden of die de dag na de afsluiting van de kandidatenlijst ingeroepen zijn. Als die onregelmatigheid te maken heeft met de onverkiesbaarheid van een kandidaat, kan een memorie worden ingediend met inachtneming van dezelfde regels. Bij hun afwezigheid kan ook een van de kandidaten die op een aanvaarde of afgewezen lijst staat, een dergelijke memorie indienen. De memorie wordt tegen ontvangstbewijs bij de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau ingediend.

Dezelfde personen kunnen tot 16 uur op donderdag 19 september 2024 bij de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau een verbeteringsakte indienen.
Het gemeentelijk hoofdbureau komt samen op donderdag 19 september 2024, om 16 uur. Tijdens die vergadering doet het gemeentelijk hoofdbureau uitspraak over de bezwaren en de neergelegde akten, en sluit het de kandidatenlijst definitief af. De personen die een lijst hebben ingediend, mogen die vergadering bijwonen. Alleen als de indieners van de lijsten niet aanwezig zijn, mogen de kandidaten die op dinsdag 17 september 2024 een bezwaarschrift hebben ingediend, of die op donderdag 19 september 2024 een memorie of een verbeteringsakte hebben ingediend, die vergadering bijwonen.

Als de verkiesbaarheid van een kandidaat betwist wordt, mogen die kandidaat en de indiener van het bezwaar in elk geval de vergadering bijwonen, hetzij persoonlijk, hetzij bij gemachtigde. Ook de getuigen die overeenkomstig artikel 77 en artikel 110 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet zijn aangewezen, mogen op de vergadering aanwezig zijn.

Als er beroep is aangetekend bij het hof van beroep, vergadert het gemeentelijk hoofdbureau opnieuw op maandag 23 september 2024 (20ste dag voor de verkiezingen), om 18 uur. Tijdens die vergadering worden de verrichtingen uitgevoerd die wegens dat beroep waren uitgesteld.

Vanaf dinsdag 24 september 2024 (19de dag voor de verkiezingen) deelt de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau de officiële kandidatenlijst mee aan de regelmatig voorgedragen kandidaten en eventueel aan de kiezers die hen hebben voorgedragen, als ze daarom vragen.

Op dinsdag 1 oktober 2024 (12de dag voor de verkiezingen), van 14 uur tot 16 uur, kan de lijsttrekker of de kandidaat die de lijsttrekker daartoe mandateert, een lijst van getuigen voor de stem- en telbureaus indienen bij de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau, op het volgende adres: Verhoevenlei 11, 2930 Brasschaat